Obrázek

Recenze Makalu3 v Thermik magazinu

Nový designerský team UP pod vedením Františka Pavlouška dále a dále obnovuje celou paletu UP. Po Summit XC2 a Trango XC2 bylo na řadě Makalu3
Testující pilot: Norbert Aprissnig
Po odchodu Stephana Stieglera a Torstena Siegela bylo nutné tým německých tvůrců UP restrukturalizovat. Vedoucím R&D oddělení se stal František Pavloušek a s podporou dalších členů, Bernharda Lechnera, Jürgena Krause, Michala Šneiberga, Jirky Dlaska a Stefana Bockse se dostal tým opět na výbornou pozici.
První plody této nové spolupráce byly sklizeny již při Summitu XC2, v roce 2012 následovalo ještě více úspěšné Tango XC2 a Makalu3.
Právě dokončena byla High-EN B Kantega XC2, u které se právě dotestovává poslední velikost XS.
Makalu3 se postaralo vedle svého zdařilého uvedení na trh na začátku roku 2012 také o senzaci při výsledcích DHV vlastního testu EN A a EN B kluzáků různých firem. V této podrobné zprávě bylo nejlépe hodnoceno jeho jednostranné zaklapnutí a frontstall, kdy mu bylo potvrzeno nejlepší možné chování při těchto manévrech.
Makalu3 je k dostání ve 4 velikostech ( XS, S, M a L ) s EN/LTF B homologací. Pro příznivce Hike&Fly je také k dostání ve verzi Makalu Light. Makalu Light ve velikostech 20 a 22 jsou také EN B homologovány a mají hmotnost 3,5 a 3,75 kg. Velikost 18 s váhou 3,3 kg je v tuto chvíli v procesu certifikace.

Konstrukce, Zpracování
Makalu3 je kompletně konstrukce moderní hybridní třílajny. To znamená,že tři hlavní řady šňůr (A,B,C) se rozvětvují v galerii do 4 řad (D řada), které jsou připevněny k vrchlíku.
Stavba profilu je podpořena umělohmotnými strunami, které nahrazují mylarové výztuhy. Na místě, kde končí struny na vršku plachty, je vidět příčný šev 3D-Shapingu, který zabraňuje přehnanému nafukování (Balooningu) vrchní plachty v této oblasti.
Ve vnitřní konstrukci Makalu3 je nápadná kompletní absence výstužných pásků. Ta je možná díky sofistikovanějšímu rozdělení napětí a díky tomu, že křídlo v základu nemá tendenci v silných turbulencích pracovat. Toto „zeštíhlené“ řešení šetří hmotnost.
Jak jsme u UP padáků zvyklí, je každá brzdová šňůra ve vrchlíku vybavena Brake Tension Systémem ( BTS ). Na uších se nachází otvor na suchý zip, kterým lze vyklepat nepořádek nashromážděný v krajních komorách.
Použité materiály jsou opravdu kvalitní: kladky Riley-Rollen, Edelrid-Dyneema- šňůry a mix textilií od Porcher Sport a Dominico. Není tedy co vytknout, zrovna tak jsou dle očekávání kvalitní všechny švy.

Chování při startu
První start se uskutečnil na La Palmě. Startovní místo Puberto Naos leží přímo na hraně prudkého hřebene, tomu jsou odpovídající i silné stoupající proudy a větry. Kompaktní vrchlík se nechá v silném větru příkladně držet na zemi. Stačí malý tah za A-popruhy a už se Makalu zvedá a téměř samostatně nade mnou brzdí. Po kontrolním pohledu stoupá Makalu vzhůru a jemně mě vynáší.
Další den je místem ke startu zvoleno Campanarios. Všichni byli líní, a tak jsem zde vyšlapal jako jediný, ale rozhodnutí bohužel nebylo úplně optimální. Předsunuté žebro se zasluhuje o stálé závětří a boční vítr, krajina je navíc nerovná a členitá. Přesto by to pro Low EN-B padák neměl být velký problém. Kompaktní vrchlík nachází na malé startovačce uplatnění, fronta tu žádná není, tak jdeme na to! I při lehkém bočním či zpětném větru postačí lehký tah. Vrchlík stoupá spolehlivě nade mě, několik rychlých kroků nehybným vzduchem …a letím!
Další starty při různých podmínkách jen ukázali jednoduchost chování Makalu při startu!

Letové vlastnosti
Termika je zpočátku slabá a já se obávám s Low-Levelovým padákem, že to pro mě bude nevýhoda. Přesto je můj strach zcela bezdůvodný! Makalu se při vzletu chová ukázkově: nehrozí předběhnutí vrchlíku tak, jak s tím musel člověk dříve s padáky v této třídě počítat. Křídlo nade mnou zůstává neutrální a v jemném vzestupném proudu stoupá. Dobře pracuje s rozložením váhy a já můžu plošně nabrat výšku. Přestože se nechají brzdy krátce podržet, zůstává potřebná síla k ovládání nízká. Po prvních zkušenostech dostávám chuť na delší let. Standardně se odtud létá k jižnímu vrcholu La Palmy. Částečně složitější krajina a vzrůstající jižní turbulence situaci nezjednodušují. Přesto k mému údivu potkávám další piloty, kteří mají padáky vyšší kategorie a daří se mi s nimi poměrně dobře držet krok. Naměřená rychlost téměř 53 km/h je pro Low EN B křídlo pozoruhodná. To je ovšem pouze měřená veličina, já jsem zvědav na pocity v praxi. Jakmile s Makalu pod mrakem zrychlím na maximum, doháním a následuji piloty směrem na jih.
Letím celkem těsně nad hřebenem, ale jsem zcela klidný. Vrchlík je nade mnou zcela napnutý a chrání mě a nepozoruji žádné důlky ani měknutí či poklapávání vršku. Fantastické, jak Makalu letí i na speedu stabilně.
Jak se turbulence hlásí více a více o slovo, musíme opět nabrat výšku a ubíráme z plynu. Zde jsou stoupáky silnější, ale také turbulentnější. Co mě ale nechává zcela chladným, jsou extrémně dobré hodnoty opadání, které se ukázaly jako nejvýraznější pozitiva nových křídel Františka Pavlouška. Během mého „srovnání“ v turbulencích muselo Makalu stále vyrovnávat tlaky, přesto nade mnou zůstalo centrálně a stoupalo výš. I když jsem při aktivním letu úmyslně téměř pustil brzdy, nestalo se nic.
Protože nám klesající pás mraků zatarasil další pokračování jižním směrem, vydáváme se přes cca 200 m vysokou hranu zpět směrem Puerto Naos. Stále narážíme na malé, prudké stoupáky, které je třeba využívat. Většinou to jde s Makalu popsanou technikou: točit naplocho s využitím váhy. Občas je však třeba více křídlo více náklonit: jde to, ale za použití poměrně velké síly v řidičce. Přes toto vynaložené úsilí jsou letové vlastnosti příjemně oblé a homogenní, Makalu nemá sklony k nepříjemnému odporu, zastavování se, ani k vystupování ze stoupáku. Ale žádný aktivní Freestyle to samozřejmě není!
Dále pokračujeme ve směru Puerto Naos v rovném letu. Až na pár lehkých vyrovnávacích pohybů zůstává křídlo stabilní, plachtění proti větru zlepšuji dávkovaným, přiměřeným šlapáním speedu a opět se vyrovnávám padákům z vyšších řad.
Přistání za pláží Puerto Naros jen umocňuje celkově příjemný pocit z letu a chování Makalu.
Jednoduše příjemný let a skvělé křídlo!
Na otestování nestandartních letových režimů si musíme počkat pár týdnu do zasněženého Salzburského Bischlingu. Především jsme zvědavi na boční zaklopení, které by mělo být u Makalu zvláště neškodné.
Křídlo se při něm správně brání, letí skoro bez dynamické reakce dále a otevírá se komora po komoře. Teprve se speedem nebo extrémním vynaložení síly se klopná hloubka zvětšuje. I poté je však Makalu nevyvedené z rovnováhy a po 90° se samo otevře.

Uši
S vnějším A-čkem jsou uši při středním tahu lehce stáhnutelné . Efektivnost je střední, lze ji ale ještě tahem vnějšího Ačka zvýšit. Dobrá, přehledná ovladatelnost, zbrzděné, nedynamické otevření.

B- Stall
Vynaložená síla je střední až vyšší, efektivnost zůstává nižší, zpětný rozjezd je bez dynamickétendence.

Prudká spirála
Makalu potřebuje jednu otočku, než přejde do spirály s klesáním cca 15-16m/s. Větší klesání je možné pouze se zvýšenou sílou v řidičce. Navíc při větším opadání se odtoková hrana a spodní potah Makalu rozklepe a spomalí tak opadání. Výrobce uvádí, že je to bezpečnostní prvek aby nešla udělat stabilní spirála.
Otevření je přehledné, bez přetočení nebo nepříjemného houpnutí!

Resumé
S Makalu3 dosáhl UP tým vynikajícího základního EN B křídla. Pro svoje vysoké bezpečnostní rezervy je vhodný jak pro začátečníky, tak i pro příležitostné piloty na domácí kopce. Při prvních letech s Makalu piloti ocení extrémně dobré tlumivé vlastnosti na všech osách.

Je to skvělé Low EN B křídlo se širokým spektrem využití! 

TOPlist