Obrázek

Články / Trango XC2

Fotka

Recenze v Termik magazínu

13. 5. 2013 / Kačka

U konstrukcí německého výrobce UP je tradičně výkon provázán s vysokou mírou bezpečnosti. Tento koncept vedl u nového uvedení vyšší třídy k zajímavému výsledku. Trango XC2 je nečekaně homologováno v EN-C.
 
Testující pilot a foto: Peter Feichtinger
 
Po uvedení EN C- křídla Summit XC2 v roce 2011 začal nový UP- konstrukční tým kolem Františka Pavlouška okamžitě s vývojem nového vysokovýkonnostního křídla Trango XC2. Navzdory trendu konkurence, která v tu dobu přenesla dvoulajnovou konstrukci do sériových padáků, UP zůstalo věrné svému stylu „výkon ano, ale stále ulítatelně “ a koncipoval Trango XC2 jako čistě třílajnové. Výsledek se ukazuje jako zdařilý a po několika přepracováních křídlo vybojovalo certifikaci EN C. Tím UP přišlo jako jeden z mála výrobců s dvěma padáky v jedné třídě. Summit XC2 má sloužit jako typický C- padák sportovní třídy a jako přestup z EN B- třídy. Trango XC2 vyplňuje skulinu, která vznikla vyexponováním EN D třídy a prezentuje se jako další vývojové stádium dřívějších DHV 2-3 padáků. Homologován byl ve velikostech S, S/M, M a L.
 
 
Konstrukce, zpracování
Jelikož bylo Trango XC2 původně koncipováno jako EN D- křídlo, je přesnější rozbor konstrukce poměrně lehce viditelný. Se štíhlostí 6,8 a 67 komorami Trango XC2 významně vyčnívá ze skupiny většiny aktuálních zástupců sportovní třídy C. K tomu disponuje vlastnostmi a konstrukčními detaily, které obyčejně v EN C- třídě nenalezneme. Při vývoji výkonnostního křídla vycházel UP konstruktér František Pavloušek z Coconeova a Schelvenova prototypu Trango XC X- Alps a zkombinoval je s nejnovějšími technologiemi dvoulajnových křídel Edge XR. Konstruktér se zaměřil na stavbu a detaily stabila, které rozhodně stojí za povšimnutí. Trango XC2 disponuje 6 různými technologiemi příčných výztužných pásků, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti, především při frontálním zaklapnutí. Stabilo je výrazně protáhnuté dozadu, čímž je zmenšen indukovaný odpor a křídlo je tak točivější v termice. Vedle dnes už běžně používaných plastových strun v náběžce oplývá XC2 také  strunou nad C-řadou, čímž se dosahuje celkově hladkého profilu. Právě na optimalizaci výkonu cílí i minižebrování odtokovky a 3D shaping . Dva použité BTS systémy zajištují přímé řízení a ideální rozložení napětí na odtokovce. Kompletní bezopletový lajnset je dělen na 3 řady s 2 galeriemi. Volné konce mají kompletně závodní design: vnější A šňůry jsou progresivně zavěšeny na prokluzu mezi A a B popruhy. Stabilo je zavěšeno na B-popruhu (poznámka překladatele: přesněji: je zavěšeno také na prokluzu mezi B a C popruhy). Na C-popruhách jsou umístěny koule, za které je možno křídlo ovládat a stabilizovat padák, což je především užitečné při letu na speedu. Speed systém je tvořen 4-mi kladkami, dvě jsou uloženy vpředu a starají se o snadné sešlápnutí bez velkých sil. Další dvě jsou mezi A a B popruhem. Zpracování volných konců je kvalitní s dobře promyšlenými švy.
Kvůli náročnému vyztužení náběžky strunami doporučuje výrobce Trango XC2 balit s rozmyslem (pozn. překladatele: ideální je listovací vak UP, který je dodáván s křídlem). Náročná výroba se také bohužel promítá do ceny. Kdo chce ve sportovní třídě létat s maximálním výkonem, musí v porovnání s C třídou hold pár Euro připlatit.
  
Chování při startu
Krátké zatřesení jednotlivými šňůrami na volných koncích je dostatečné k rozmotání jednotlivých šňůr, a to díky jednoduchosti vyvázání a malém počtu hlavních šňůr. Na suché trávě jsou však šňůry a jejich zauzlování lehce přehlédnutelné a je proto nutné si dávat větší pozor a vše dobře prohlédnout. Díky svému širokému rozpětí vyžaduje křídlo ideálně obloukovité rozložení.
Při zvedání éra se vrchlík naplní rovnoměrně po celém rozpětí vzduchem a stoupá rovnoměrnou rychlostí ve stopě se stoickým klidem centrálně vzhůru.
Padák se nechá přitom lehce tlumenými reakcemi velice přesně skrze A popruhy vést a korigovat. Proto je Trango XC2 také ve svém živlu při poněkud náročnějších podmínkách větru a místa startu. S jen velice malou tendencí vystřelit se padák zvedá nad pilota. I přes vyšší váhu vrchlíku stoupá Trango XC2 při křížovém startu i s překvapivě slabým větrem ochotně vzhůru. I slabší vánek postačí k tomu, aby se dvěma až třemi kroky pozpátku spolehlivě přenesl na vrchol. I při silném větru se XC2 s lehce tlumenými řídícími reakcemi dá stejně tak lehce ovládat a řídit. Díky svému tlumení a stabilnosti se nese nehnutě a klidně ve větru. Jediná výtka: rychlejší uši při startu než střed (poznámka překladateleJ: to ale lze jednoduše vyřešit startováním pouze za prostřední A-čka)
 
Chování při letu
Při letu nadchne Trango XC2 již od prvního momentu svou stranovou stabilitou a klidným letem. Křídlo sedí ve větru, efektivně tlumí turbulence a již od počátku působí spolehlivě. Řízení je od prvního centimetru brzdné dráhy přesné a citlivé v ruce, tlumí záškuby a zajišťuje čistý feedback vrchlíku. Průběh tlaku řízení je homogenní a postupně stoupá. Při nižším až středním zatížení ztrácí křídlo obzvláště při zatáčení lehce na přesnosti. Během letu však zůstávají běžné řídící vlastnosti zachovány. V termice se Trango XC2 točí velice ochotně. Díky svým výjimečným vlastnostem plochého točení je výkonnostní křídlo obzvláště ve slabém stoupáku těžké porazit. Křídlo se ale také cítí i v užší, silnější termice a dá se bez problémů příkře postavit na ucho. Po přecentrování je obzvláště při jednostranné silněji táhnoucí termice třeba trochu silnější důraz. Při turbulentní termice se částečně projevuje neutrální nastavené stabila a uši se krátkodobě zaklapnou. Přesto také zde Trango XC2 dělá dojem svým enormně klidným letem. Nevzrušeně letí turbulencemi a stoupá velice efektivně vzhůru. Tuto informaci lze považovat za nepřesnou při nižším až středním zatížení. Především při rychlém zatočení v úzkém stoupáku vykazuje křídlo určité zaváhání.
Speed je opravdu lehce ovladatelný a jde ho také lehce přidávat/ubírat podle potřeby, a tak je ideální pro vytrvalé využití při dlouhých dobrodružství  XC. Maximální rychlost je ve srovnání v rámci třídy vysoká. Navíc se křídlo ukazuje při max rychlosti velice stabilní, klouže klidně, efektivně a bez stranových kyvů. S řídícími koulemi na C- popruhu lze křídlo v případě potřeby efektivně stabilizovat nebo korigovat ve směru letu - celkem slušný bonus pro vyrovnání turbulencí při letu na speedu!
Při klapanci se Trango XC2 ukazuje překvapivě neškodně. Při zaklapnutí přes 50% je přestřel do 45°, začíná rotovat střední rychlostí a rychle se otevírá, aby se do 180° dofouknul a rozletěl. Při 70% záklopení je scénář trošku dynamičtější, zůstává ale přesto zcela normální. Křídlo se otáčí až do 270°, otevření, otočení a kyvadlové pohyby probíhají trochu rychleji. Při Frontstallu se XC2 zaklapuje rovnoměrně přes celou šířku rozpětí, nepřeklápí se vůbec zpět a zůstává stabilní po příčné ose. Křídlo se otevírá rychle a standartně . Uši zůstávají po otevření částečně zaklapnuté. Při freestylech se vybarvuje Trango XC2 jako pravá zábavná mašinka. Především při maximálním zatížení se jeví křídlo od počátku zásahu do řízení spolehlivé v dynamice a táhne ochotně v požadovaném směru.
 
Klesací manévry
Uši
S vnějšími A- šňůrami zavěšenými volně mezi A- a B- popruhem jsou uši při nízkém počátečním odporu jednodušše stáhnutelné. Zaklapnuté uši se složí se střední efektivností částečně opřené o galerii a uvolní se jen zřídkakdy. Tím mají uši především v turbulentním větru tendenci lehce třepotat. Padák plachtí během manévru stabilně, klidně a nechá se prostřednictvím rozložení váhy efektivně a vyváženě řídit. Tak jako v normálním letu se křídlo nenechá krouživými impulsy vyhoupnout, nýbrž přetváří je klidně a efektivně. Při provedení manévru se uši otevřou velice váhavě samovolně nebo rychleji za pomoci pilota.
 
B-Stall
Krátké B-popruhy volných konců kladou při uvádění B-Stallu výrazný odpor. Zpočátku se Trango XC2 tváří zcela klidně, s čistým obrysem proudění a stabilní stallovou polohou. Ovšem již za okamžik se začne kroutit, přičemž mají uši sklony k nervóznímu šustění. Křídlo sice neukazuje v této fázi žádné významné bezpečnostní nedostatky, ale přesto je zde zapotřebí opatrnosti. Po vypuštění potřebuje Trango XC2 nejdříve trochu času, aby popadl dech k rozletění a částečně asymetricky znovu pokračuje v letu.
 
Spirála
Spirálu zahájí Trango XC2 velice svižně. Po polovičním otočení nabere na rychlosti. Díky vnějším a vnitřním brzdám jsou hodnoty klesání aktivně velice dobře ovladatelné. Bez zásahu do řízení má křídlo sklony ke svévolnému pokračování v rotaci a částečně také k samovolnému zrychlování., kde hodnoty klesání výrazně rychle dosahují 20m/s. Nezávisle na dynamice se spirála nechá s tímto „ Vysokovýkonářem sportovní třídy “ jednoduše, přesně a jemně provést.
 
Závěr, shrnutí
High-Level EN C, klasický DHV/LTF2-3 nebo zakuklený EN D padák?
Trango XC2 nelze jen tak jednoduše zařadit, vyplňuje ale mezeru vzniklou novým EN homologováním. Jisté je, že Trango XC2 je zcela mimořádné křídlo s kvalitami rozdílných tříd. Předurčený je především díky ctižádostivosti k XC- činům. Vysoká maximální rychlost spárovaná s lehce fungujícím Speedsystémem a efektivním plachtěním dělá z XC2 úctyhodnou zbraň ve sportovní třídě. Přes své zařazení má křídlo díky své nekompromisní, zrychlené stabilitě své místo na trhu. Jako pravá zábavná mašinka se vybarvuje Trango u wingoveru, asymetrické spirále a SATu. Vhodné je tak XC2  pro talentované a zkušené žrouty kilometrů, přestoupivší z vyšších tříd, klasické 2-3kové piloty a ty, kteří chtějí vstoupit na toto bitevní pole.

 
 

Foto & video




TOPlist