Obrázek

Články / Summit XC²

Fotka

Summit XC² v Cross Country Magazínu

5. 9. 2011 / Šnajby

V minulém čísle největšího paraglidingového časopisu Cross Country vyšla recenze nového EN C křídla Summit XC². Recenzi jsme se pokusili přeložit do jazyka českého. Za případné nepřesnosti překladu se omlouváme, nejsme překladatelé:-) Originální .pdf najdete zde

UP SUMMIT XC2
EN C
S příchodem nového konstruktéra a mnohými dalšími změnami v R&D oddělení se UP pustilo i do vylepšení svého legendárního Summita XC. Podívejte se, jak Bob Drury zalítal nový Summit XC2!
PÁR SLOV NA ÚVOD...
Toto křídlo je takovým hodným nástupcem Summita XC. Oslňuje celkově novým designem a stejně jako předchozí model poskytuje pilotovi skvělý pocit z letu. Disponuje především pohotovějším a ostřejším řízením, mnohem větší rychlostí a výrazně lehčím sešlápnutím speed systému. A nejenom díky těmto vlastnostem Vás jednoduše ohromí!
MALÉ OHLÉDNUTÍ…
Původně bylo UP americká firma, která se zabývala výrobou rogal. Jejich první rogalo spatřilo světlo světa roku 1972, pod názvem UP Red Tail. Na paragliding se zaměřili v roce 1987, kdy se tento sport právě začal dostávat do podvědomí širší veřejnosti. Tato firma nejprve sklidila veliký úspěch, ale poté se jim řádku desítek let vůbec nedařilo a tak se přesunuli do Japonska. Tam je však nečekaly podmínky o nic lepší, proto zamířili do Evropy a pro velký úspěch znovu do Japonska a poté opět do Evropy, kde se nakonec usadili. Od té doby firmu vede Švéd Christian Rӧnning. Nyní UP sídlí v malém německém městečku Garmish-Partenkirchen, kde mají skvělé podmínky pro testování a rychlejší vývoj křídel, jelikož toto město se nachází přímo na severním úbočí Alp.
V nedávné době zde došlo k několika změnám, jelikož odešli dva konstruktéři, Torsten Siegel a Stephan Stiegler. Na jejich místo nastoupil český konstruktér František Pavloušek, který se proslavil jako designer v Axisu. K němu se později připojily také dvě další posily – Stefan „Boxi“ Bocks a Bernhard Lechner. Nový Summit XC2 je prvním produktem jejich společné práce.
KONSTRUKCE
Summit XC2 je opravdu vysoce moderní padákový kluzák. UP konstruktéři zdokonalili původního Summita tím, že do něj promítli nejaktuálnější inovace v oblasti paraglidingu. Vrchlík je vyztužen speciálními strunami, které zde nahrazují původní výztuhy z Mylaru. Díky tomu je náběžná hrana pevnější a lépe drží tvar. Tyto struny jsou lehčí, robustnější a snadněji se s nimi křídlo balí. Dále zde UP integrovalo svůj Airfoil Stabilization System (ASS), který užívá už od roku 2007. Přestože UP nebyla první firma, která vynalezla ony plastové dráty, stala se první firmou (roku 2007), která vyprodukovala certifikované křídlo (Pico), úplně bez použití výztuh Mylar, pouze vyztužené těmito dráty. Ostatní používali stále systém Mylar v kombinaci s plastovými výstuhami umístěnými mezi komorami.
Další vymožeností, která uchvátí Vaší pozornost, je použití 3O cm dlouhých „mini-žeber“ v odtokové hraně. Opět nic nového, ale najednou až teď se dočkaly velké obliby mnohých konstruktérů. Ti na nich velmi oceňují jejich schopnost redukovat odpor a nežádoucí „mrskání se“ plachty na odtokové hraně.
Nyní se zaměřme na BTS. Ne, opravdu se nejedná o „Bacon, Tomato Sandwich“ (sendvič s rajčaty a slaninou), jak byste mohli doufat. Ve skutečnosti je to zkratka slov Brake Tension System, který zajišťuje perfektní pocit z řízení díky stále propnutým řidičkám. Laicky řečeno, při zatáčení se chová velice příjemně, což je způsobeno spuštěním řidiček (pomocí malých kroužků) o několik centimetrů od odtokové hrany, na kterou se šňůry běžně přímo navazují. Dnes je již tento způsob docela běžný, nicméně někteří návrháři preferují užívat ho pouze „na uších“, aby se zvýšila brzdná síla jen v této oblasti (na rozdíl od konstruktérů UP, kteří chytře použili tuto metodu na celé délce odtokové hrany).
Summit XC2 má tři řady šňůr, přesto mu zůstalo pár šňůr i z řady D. Toto vylepšení je nejenom velmi moderní, ale také zde nedochází k tak velikému třecímu odporu, což přidává křídlu na výkonu.
Abych byl upřímný, UP barevná schémata, která byla k vidění v posledních letech, mi vždy přišla trochu fádní. Ostatní paraglidingové firmy se pyšnily nádhernými křivkami a barevnými kombinacemi, které vkusně zdůrazňovaly aerodynamický tvar profilu. Oproti tomu nový UP design – rovná čára vedoucí „od ucha k uchu“, která tvoří rozmezí pouze dvou barev na křídle - upoutal mojí pozornost. Summit XC2 má přitažlivě zkosené konce křídla a nové barevné kombinace dokonale dotváří celkově skvělý dojem.
JAK SE CHOVÁ NA ZEMI?
Summit XC2 je vybaven čtyřmi úzkými popruhy: dva pro A řadu (je zde samostatný popruh ke stahování „uší“), B řada a také C. Přijde mi, že 10 mm úzký popruh se od běžných popruhů (kolem 15-20ti mm) trochu obtížněji uchopuje, ale pro piloty létající tuto třídu padáků by to neměl být žádný problém.
Zvednutí Summita XC2 do vzduchu se odehrává opravdu v naprostém klidu. Některá křídla této kategorie při startu jednoduše vystřelí, ale Summit XC2 stoupá opravdu v pozvolném tempu a poskytne Vám dostatek času na jeho zkrocení, což je v obtížných podmínkách přímo požehnáním.
Shrnuto podtrženo, jedná se o opravdu velmi hodné a klidné křídlo. Jediné co budí dojem kategorie EN C, jsou ony užší popruhy.
A CO VE VZDUCHU?
S postupem času UP změnila celkovou filozofii svých padákových kluzáků a proto nezáleží na tom, jestli jste ve váhovém rozmezí křídla spíše na horní nebo na dolní hranici, vždy ze sebe vydá to nejlepší. Dříve konstruktéři radili, abyste si vybírali velikost křídla tak, aby Vaše váha byla na horní hranici. Avšak od příchodu Františka začali svým zákazníkům létajícím na Summitovi doporučovat, aby byly zatížením spíše někde uprostřed.
Vytáhl jsem Summita XC2, abych s ním vyzkoušel pár přeletů v údolí Chamonix, při divočejších jarních podmínkách. Silné stoupáky a spousta dalších křídel, tomu říkám skvělé podmínky pro testování!
V termice se toto křídlo pohybuje opět velmi klidně a příjemně. Není nijak zvlášť dynamické, ale zato skvěle koordinované a pohotově reaguje na výklony v sedačce.
Řízení funguje opravdu výborně, umožňuje Vám dělat ploché i efektivní (ostré) zatáčky. Pokud se ještě při zatočení vykloníte v sedačce, v mžiku přejdete z ploché zatáčky do klopené. Takže co se týče ovladatelnosti, nemám, co bych vytkl.
Náběžná hrana je vybavena plastovými výztuhami. V turbulenci se křídlo na chvíli rozhoupe, ale potom se opět vrátí do režimu klidného letu. I v silnějším stoupavém proudu vzduchu jsem se cítil pohodlně a bezpečně. Tohle je jednoduše bezproblémový kluzák – ledově klidný na zemi a příjemný ve vzduchu.
Summit XC2 se může pyšnit především klidným letem, spolehlivostí, příjemným řízením a při sešlápnutí speedu to slušně sviští! Avšak jde to poněkud ztuha. Přece jenom se stahuje spousta šňůr a to vyžaduje určitou sílu. V UP brožurkách o tom mluví jako o „výrazně lehčím speed systému“, což mě přivádí k závěru, že k užití předchozího speed systému byly potřeba nohy minimálně olympijského vzpěrače ;)
Wingovery se na něm dobře koordinují a snadno se z nich dá přejít i do asymetrické spirály. Velké uši také nedělají žádné problémy, a díky samostatnému popruhu v A ředě se dělají ještě snadněji a rychleji.
SHRNUTÍ
Tímto křídlem se UP opravdu blýsklo a nový konstruktér František Pavloušek ukázal, že je opravdový znalec. Podařilo se jim stvořit vážně hodné a přitom výkonnější křídlo, které se o Vás postará za každé situace. Není zrovna nejdynamičtější ani nejusedlejší, je to taková krásná směs obojího, která umožní starým i mladým rukám cítit se s ním jako jedno tělo, jedna duše. Díky slušnému výkonu a elegantnímu, sexy vzhledu oslní nejednoho moderního pilota.
Bob létal na Summitovi XC2 velikosti M (25 m2, váhové rozpětí 85 – 110 kg) při celkovém zatížení 105 kg. Jako sedačku si zvolil Sup´Air Evo XC 2.
Nejvíc jsme ocenili:
Bezproblémový a klidný let, ještě preciznější řízení a také nový atraktivní vzhled.
Proč bychom ho doporučili?
Jelikož je takovou příjemnou směsicí výkonu a velké dávky pohodlí. Patří mezi hodnější křídla pro piloty postupující do této výkonnostní kategorie a zároveň je to klidný a rozvážný kluzák pro zkušené piloty, kteří chtějí trochu zvolnit.
TOPlist